Saturday 27 January 2018

Jangan Biarkan Hati Kita Penat Memberi Kasih dan Sayang, Walaupun Kita Seakan Tidak Dihargai & Dilupakan

Assalamualaikum.

Saya suka ayat ni, perempuan kalau frust jangan lama-lama, bangun dan bangkit cepat-cepat sebab rugi. Lagi-lagi kita orang yang beriman beriman yang tawakkal, kesedihan tidak boleh berkelanjutan. KErana orang beriman yakin bahAwa segala apa yang dimiliki manusia pada hakikatnya hanya titipan sementara dari Allah, yang suatu saat pasti akan dicabut kembali. Ketika kita mengalami kesedihan yang mendalam dan berkepanjangan. Sebab tu Nabi SAW menganjurkan untuk membaca doa-doa di bawah ini 

Jika kita merasa susah dan sedih, Nabi menganjurkan membaca doa:


 لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَرَبُّ الْأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ
“Tiada tuhan melinkan Allah Yang Maha Besar lagi Maha penyantun. Tiada tuhan melainkan Allah Pengatur ‘Arsy Besar. Tiada tuhan melainkan Allah Pengatur langit, Pengatur bumi dan Pengatur ‘Arasy mulia.”
(H.R. Bukhari-Muslim)

Bila kita penat berikan kasih sayang kita terhadap manusia, tanpa manusia tersebut menghargai walau seinci, tanamkan di hati kita, people comes and go. Mungkin hari ni insan yang memberi kasih sayang itu sudah tiada lagi. So, usahlah sedih sebab kasih sayang itu tidak akan pernah habis selagi diizinkanNya. Maka, ambil masa mu sedikit untuk mencurahkan sayangmu kepada mereka yang selayaknya.Hubungilah dan ucapkan rasa rindumu kepada ibu ayah yang jauh di kampung, ucapkanlah sayangmu kepada teman sehidup dan sematimu, peluklah tubuh anak yang pernah ketika dahulu lahirnya memberi sebaris senyuman dibibirmu, genggamlah tangan mereka yang selalu ikhlas ada di sisi kita. Tunduklah dan sujudlah kepada Dia yang tidak pernah lelah memberi segala-galanya yang kita perlukan.

Saya, kalau dah penat memberi kasih yang tidak dihargai, saya biarkan sahaja. Hidup ni terlalu singkat. Banyak benda lagi kita nak buat atas muka bumi ni. Tak perlu nak sedih sedih, life must be go on. Sebenarnya, bila kita tidak dihargai, di situlah kita belajar erti kehidupan. Di saat kita merasa tidak di hargai juga, tanpa disedari sebenarnya kita adalah lebih bernilai dari mereka. Kerana kita tidak mempunyai apa-apa, kita tidak dihargai. Bila kita mempunyai semua harta pangkat barulah manusia menghargai walaupun tidak suka namun ada sukanya. its called life!

Kita bersedih? Kita akan rugi, Kita senyum, maka Kita akan bahagia. Manusia itu, harus juga bijaksana dalam buat kebaikan. Wallahu’alam.

Untuk diri saya sendiri terutamanya.
Semoga ALLAh merahmati.


“Ya Rahman, Ya Rahim..Engkau isikanlah hati ini dengan rasa kasih dan sayang dan bantulah aku dalam memilih tepat tangguk hati yang benar-benar untuk aku curahkan rasa kasih ini. Ajari aku ikhlas dalam setiap curahan pengorbanan kasih dan sayang ini.”

 

 

No comments:

Post a Comment

Faeature post

Review first time in Langkawi